5 tipů, jak efektivně motivovat zaměstnance
07.08.2023
Motivovaní zaměstnanci jsou snem každé firmy. Odvádějí skvěle svou práci, na pracovišti šíří dobrou náladu, jsou proaktivní a výkonní. Takové lidi prostě chcete! Většina zaměstnanců je ale nejvíce namotivována během prvního roku v novém zaměstnání, pak jejich přirozená chuť do práce upadá a jejich produktivita a spokojenost klesá. To ale jako leader můžete změnit. Máme pro vás 5 zaručených tipů, které vám pomohou vrátit do vašeho týmu tu správnou motivaci a chuť se posouvat dál.
1. Komunikujte se zaměstnanci a zajímejte se o jejich názor
Jak motivovat podřízené? Odpověď je snadná – mluvte s nimi a poznávejte je. Jen tak zjistíte, co je pro ně skutečně důležité a můžete se na to zaměřit. Jedno obecné pravidlo pro vás však také máme – z průzkumu vyplývá, že u zaměstnanců na nižších pozicích hraje důležitější roli motivace vnější (např. finanční odměna), naopak u zaměstnanců na vyšších postech motivace vnitřní (např. zda má jejich práce smysl).
2. Za dobře odvedenou práci chvalte a oceňujte
Znáte někoho, komu nedělá dobře pochvala? Ocenění působí na lidi blahodárně a výrazně mění jejich motivaci. V tomto případě platí přímá úměra – čím více budete zaměstnance chválit a oceňovat, tím více se budou snažit a jejich výkonnost a produktivita se budou zvyšovat. Zkuste své podřízené načapat při úspěchu, i když je třeba drobný, a pak je pochvalte. Introverty mezi čtyřma očima, extroverty klidně vyzdvihněte na týmové poradě před celým týmem. Pokud se někomu povede projekt, pošlete mu navíc odměnu do Cafeterie s poděkováním. Dobrá zpráva na konec, chvála a ocenění vás nestojí ani korunu. Stačí vaše všímavost.
3. Vysvětlujte význam a účel práce
Když zaměstnanci nevědí, proč dělají konkrétní úkoly, začnou být demotivovaní. Je proto důležité, aby věděli, jak se každodenní činností podílejí na dosahování cílů firmy. Jen tak mohou ve své práci vidět smysl a být dlouhodobě motivovaní. Lidé na vyšších pozicích obvykle mají dobré informace o tom, proč je potřeba dělat jednotlivé dílčí úkoly, je ale nezbytné, aby tento kontext vysvětlili i těm, co je skutečně dělají.
4. Dopřejte zaměstnancům work-life balance
Rovnováha mezi pracovním a osobním životem je pro lidi čím dál důležitější, obzvlášť pro generaci Y a Z, která získává na pracovním trhu výrazné zastoupení. Pokud to náplň práce zaměstnanců umožňujte, dopřejte jim možnost pracovat z domova a flexibilní pracovní dobu. Každý tak bude mít možnost nastavit si pracovní režim tak, jak to nejvíce vyhovuje jeho potřebám a osobnímu životu. Nebojte se zaměstnancům dopřát svobodu, uvidíte, že se jejich motivace odvádět kvalitní práci zvýší a stanou se těmi nejloajálnějšími zaměstnanci.
5. Hýčkejte si své zaměstnance
Dávejte zaměstnancům najevo, že vám na nich a jejich zdraví záleží. Zeptejte se jich, o jaké benefity by měli zájem nebo jim pořiďte volnočasové benefity, za které si každý může užít volný čas podle toho, co preferuje. Nezapomínejte také na to, že najedený zaměstnanec = spokojený zaměstnanec. Pokud ještě nemáte, zaveďte u vás stravenkové karty, ať si může každý dopřát skvělý oběd a nešetří na sobě.